Bienvenido a culturas de archivo
    
   
  Entrar/Crear una cuenta
Main/Principal User/Usuario Articles/Artículos English interface Interfaz en español Logout/Exit
Menú principal
· Principal


· Artículos
· Enviar artículos
· Descargas
· Galería
· Información
· Web Links


· Buscador
· Ordenar por temas
· Estadísticas
· AvantGo/PDAs
· Lista archiveros
· Recomiéndanos
· Notas
· Top 10


UNESCO
UNESCO Archives Portal

Online
Actualmente hay 18 invitados y 0 miembros en línea.

Puede identificarse o crear su cuenta de usuario pinchando aqui.


Usuarios
 



 


¿Aún no tiene una cuenta aquí?
Si lo desea, puede crearse una cuenta en este mismo momento.

Desarrollo
Untitled Document Cultures d'arxiu
(octubre - noviembre de 2000
Fundació Antoni Tàpies, Barcelona)
- Recorrido
- Documentos
- Guía

Cultures d´arxiu: memòria, identitat, identificació
(julio - septiembre 2002 Universitat de València. La Nau)

- Recorrido

- Boletín: solicita nuestro boletín nº1 (gratuito, incluir dirección)

Culturas de archivo: fondos y nuevos documentos
(febrero - marzo 2003 Universidad de Salamanca. Palacio Abrantes)




- Recorrido
- Boletín: solicita nuestro boletín nº2 (gratuito, incluir dirección)

Taller: arte, exposición, memoria
(octubre 2003. UPC, ETSAB. Barcelona)


Taller: arte, exposición, memoria II
(octubre 2004. UPC, ETSAB. Barcelona)

Culturas de archivo IV: representaciones
Febrero-abril 2005

Espacio-archivo
Monasterio de Nuestra Señora de Prado
Autovía Puente Colgante s/n

Fondo Ángel Ferrant
Patio Herreriano
Museo de Arte Contemporáneo Español
Jorge Guillén, 6

Sala de Referencia Planos y Dibujos
Archivo de la Real Chancillería de Valladolid
Chancillería, 4


Organización y producción: Junta de Castilla y León

Taller/Worshop: Culturas de archivo

Septiembre/September 2005

Universitat Politècnica de Catalunya
Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona

-
Visita al archivo districte Sants-Monjuic 28 septiembre 2005

Octubre/October 17-23 2005

KUNSTAKADEMIET I TRODHEIM
Fakultet for arkitektur og billedkunst


Lectures and workshop: Archive Cultures

Photogalleries:

- Lecture


Temporary Library

-Temporary Library
- Visiting Legal Museum
- Visting Stadtarchiv





- Working on reference room

Participación en SEMINARIO DOCUMENTALIDADES. CGAC. 14 octubre 2006
ver más

Participación en el seminario "La imagen fantasma". Barcelona, Fundació Antoni Tàpies, 28 noviembre 2006

Participación en el simposio internacional "Revistas y Guerra". MNCARS, enero 2007 ver más

Ideas recibidas Un vocabulario para la cultura artística contemporánea Curso-programa de conferencias

MACBA Octubre/October 2008
Archivo: el acceso al saber/poder y las alternativas a la exposición ALLAN SEKULA.

ver más

Conversaciones abiertas Dictadura, Arte y Archivo



Casa Amèrica Catalunya. c/ Còrsega, 299. Barcelona

7/8/9 OCTUBRE 2008 www.americat.net
Programa

Libro Santiago Roqueta. Co-edición y concepto.
El libro constituye un montaje de documentos imágenes y rastros dejados por S.R. en su actividad profesional y docente.


Follow more events at amateurarchivist.calendar


_THISISCATEGORYPresentación / Presentation
Following are the News Items published under this Category.


Ver todos los artículos

Presentación / Presentation: Atelier RE.AL ARCHIVE EXTENDED 3 // Pedro Barateiro // 22.DEZ.
Enviado por editor en Jueves, 17 Diciembre, 2009 - 07:47 (9129 lecturas)
Tema Noticias/News
Noticias/News To Learn by Heart & Travelogue

By Pedro Barateiro

Screening and conversation

Proposal by Alexandra Ferreira and Bettina Wind
in the frame of the cycle “Restos, rastos e traços”

-- Entrance free --

Tuesday, December 22th, 19 h

Atelier Real

Rua Poço dos Negros nº55

“There is a house halfway along the road with its door locked. Not much can be seen from outside because the windowpanes are painted black. From inside comes a strange muffled sound. I stopped by the door for a few minutes without moving. From inside appeared a sheet of white paper. I looked at it for a while and, suddenly remembering I had a black pen in my pocket, wrote: Hello, I’d like to come in. I folded the paper and passed it under the door. From beneath another piece of paper emerged containing the following words:

Learn by heart. Don’t say what you’re thinking because the effort of not doing so intensifies the wish to create another text. Learn by heart. Crumble this bit of paper. Do something without need to learn how to do it. Destroy a set of words. Follow the movement of a sentence from one side to another without any danger. Learn by heart. Learn with your heart. Don’t speak with your heart in your mouth at a place that seems to not contain any measure or degree of intensity. Learn by heart like the poem that remains written in your head and on your body, the story, the song, and the prayer.

I read those sentences once, twice, three times. I sat down. I remained quiet for a while. After 10 or 15 minutes, I turned the sheet of paper over and began to write…”(Extract from a text in the video To Learn by Heart.)


_READMORE (1673 bytes más) Enviar esta historia a un amigo Versión imprimible Versión en PDF

Presentación / Presentation: INAUGURACIÓN DE LA EXPOSICIÓN SOUVENIR, SOUVENIR. LA COLECCIÓN DE [LOS] TURISTAS
Enviado por editor en Miércoles, 24 Junio, 2009 - 11:09 (10625 lecturas)
Tema Archivo Expuesto / Exhibited Archive
Archivo Expuesto / Exhibited Archive
(Donde se muestran los turistas a los nativos, los
nativos a los turistas, a los turistas como nativos y a los nativos como turistas)

El próximo jueves 25 de junio, a las 20,30 h., en la sede de la Fundación César Manrique
de Taro de Tahíche, tendrá lugar la inauguración de la exposición Souvenir Souvenir. La
colección de [los] turistas, que podrá verse hasta el 18 de octubre. La muesta está
coproducida por la FCM y el Museo de Historia y Antropología de Tenerife (MHAT), y
cuenta con el patrocinio de La Caja de Canarias.
La exposición, que se desarrolla en dos espacios expositivos paralelos y
complementarios, la FCM y el MHAT (donde se inaugura el viernes 26 de junio), está
comisariada por Fernando Estévez, Mayte Henríquez y Mariano de Santa Ana. Fernando
Estévez es profesor titular de Antropología Social de la Universidad de La Laguna y
coordinador del MHAT; Mayte Henríquez es antropóloga y subdirectora del MHAT; y
Mariano de Santa Ana es periodista e historiador del arte.
Aunque la exposición ocupa simultáneamente dos instalaciones, en Lanzarote y Tenerife,
ambas están integradas visualmente mediante webcams, de tal modo que el visitante de
una sede puede observar en tiempo real un aspecto de la otra mediante estos
dispositivos. Dos espacios que, aun compartiendo un mismo esquema conceptual, son,
sin embargo, totalmente autónomos desde el punto de vista expositivo, donde se
muestran las muy ricas y diferentes dimensiones de ese objeto universal, el más
significativo del consumo turístico, que es el souvenir, el más ubicuo de los objetos
viajeros que presenta, detrás de su atribuida banalidad, una sorprendente complejidad.
El turismo es una de las prácticas culturales que caracterizan a las sociedades
contemporáneas, pero el prejuicio de considerarlo como mera actividad de ocio ha
minimizado el estudio de su naturaleza, alcance e impacto ocultando su carácter
complejo y multidimensional.


_READMORE (4048 bytes más) 10 Comentarios Enviar esta historia a un amigo Versión imprimible Versión en PDF

Presentación / Presentation: Archive of anonymous narrated image. Short movie.
Enviado por editor en Lunes, 20 Octubre, 2008 - 09:09 (6906 lecturas)
Tema AIAN
AIAN




AIAN

The AIAN (Archive of the Anonymous Narrated Image) was born from the conviction that photographic practise goes far beyond what a camera does, or what is done with a camera. Although etymologically the term photography defines it as "writing with light", once the picture has been taken, the picture has a long life ahead of itself, where photographic practise â and not photography â leaves a rich trace of operations which range from the decision to develop a roll or not to do so, all the way up to the narrative which uses the picture as a medium, passing through anything which can be done to a picture or with a picture: crop, glue, keep, organise in a shoebox or an album, wipe out, scratch, enlarge, show, comment, destroy, etc., many of these verbs would become part of this photographic practise.

The first section of the project focuses on the images of the Spanish Civil War, but not so much in war images, as in the family picture, and in the way it was present â and remains present â as a vestige of an era when photographers were exclusively camera professionals, and the picture an individual could own were normally very few. Few, or none.
This possession of a few pictures is a fundamental point for AIAN: in the wake of the current massive propagation of the family picture through the home camera, we can still find members of the last generation that experienced the photograph as a specific phenomenon, and which, mainly, has remained removed from this massive propagation, preferring the physical touch of photographic paper as a precious object.
Studying this second photographic practise â which consists in the private, individual management of the image â is a rich and fascinating endeavor, as it is to study why this kind picture, and why is the other kind disappearing. But, above all, it is a transversal approach to a conflict which avoids an erosion of its historical complexity: all the owners of images that take part are exactly that: owners of wartime images they keep, or not, said images and who are open to provide a testimony on how they have used these photographs, how did they come across them, what has taken place around these pictures, or why did they disappear, etc.
The AIAN is an archive of all that takes place after the shutter opens and closes, told by the owners of the images. It reflects the quantity of behaviours that an individual develops around these pieces of paper which seem to reflect reality: the dedication, the framing, sending it by mail, destroying the images, or, why not, the very absence of the image.



Nota: This movie is part of the collection: Open Source Movies

Producer: Archive Cultures Project. Jorge Blasco Gallardo.
Audio/Visual: sound, color
Keywords: archive; memory; image; photograhy; interview; civil war; narrated

Creative Commons license: Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0

Hosted at www.archive.org
_READMORE (2091 bytes más) Enviar esta historia a un amigo Versión imprimible Versión en PDF

Presentación / Presentation: Special Cases
Enviado por editor en Viernes, 21 Octubre, 2005 - 03:31 (5499 lecturas)
Tema Reseña bibliográfica / Book Review
Reseña bibliográfica / Book Review Special Cases

Rosamond Purcell

Chronicle Books ($24.95)

by Rikki Ducornet

The monstrous is unsettling because it appears to belong nowhere but its own boundless category. Like a lobster at a kosher meal, it always exemplifies chaos. Reduced to curiosities, the bearded lady, the piebald child, and the dwarf are thrust into an impossible genus: extraordinem--containing everything from fingered lemons to bogus mermaids.

Peter the Great of Russia's Kunstkammer claimed four human prodigies including a dwarf so prized that when he died Peter had him stuffed and placed on view along with all the other meraviglie, including his defunct footman's seven foot skeleton, topped by a skull that, mysteriously, was not his own. The seventeenth century dwarf Sebastiano Biavati was the curator of the cabinet in which he was on display--a species of genteel house arrest--and the only thing alive in a collection of tusks, dead turtles, corals and curious shells. Writes Purcell:


Nota: www.raintaxi.com
_READMORE (5790 bytes más) 131 Comentarios Enviar esta historia a un amigo Versión imprimible Versión en PDF

Presentación / Presentation: The domain of images
Enviado por editor en Lunes, 25 Abril, 2005 - 02:09 (7268 lecturas)
Tema Reseña bibliográfica / Book Review
Reseña bibliográfica / Book Review by James Elkins


SUMMARY: In the domain of visual images, those of fine art form
a tiny minority. This book calls upon art historians
to look beyond their traditional subjects to the vast
array of "nonart" images, including those from
science, technology, commerce, medicine, music, and
archaeology. Such images can be as rich and expressive
as any canonical painting. Using illustrations as
examples, Elkins proposes a way of thinking about
visual analysis, one that relies on an object's own
internal sense of organization. The author begins by
demonstrating the arbitrariness of current criteria
used by art historians for selecting images for study.
He urges scholars to adopt, instead, the far broader
criteria of the young field of image studies. After
analyzing the philosophic underpinnings of this
interdisciplinary field, he surveys a range of images,
from calligraphy to mathematical graphs and abstract
painting. Throughout, Elkins blends philosophic
analysis with historical detail to produce a sense of
such basic terms as pictures, writing, and notation.

_READMORE (863 bytes más) 810 Comentarios Enviar esta historia a un amigo Versión imprimible Versión en PDF

Presentación / Presentation: "A Complete Guide to Rewriting Your History"
Enviado por editor en Jueves, 09 Septiembre, 2004 - 03:37 (5221 lecturas)
Tema Archivo Autor/Author Archive
Archivo Autor/Author Archive September 4. - October 2. 2004
SPARWASSER HQ
Offensive for Contemporary Art and Communication

www.sparwasserhq.de/indexENG.htm

Rod Dickinson - Pia Fuchs (German identity of Patricia Reed) - David Hatcher - Mejor Vida Corp. - Julia Meltzer and David Thorne, The Speculative Archive - Hito Steyerl


curated by Sparwasser HQ/Lise Nellemann
Thanks to Jole Wilcke, David Hatcher, Heman Chong, INS/ Tom McCarthy

Opening Friday, September 3. from 7 to 11 pm in Sparwasser HQ, Torstrasse 161, Berlin Mitte

Special Opening hours

Sundays, September 19./ 26. evening video screening
18:00 -21.30 special selection for the exhibition,
Hito Steyerl, Lee Ween/ James Luna and others,
program will be announced here!


"A Complete Guide to Rewriting Your History" sets out from an ironically inflated, idealistic aspiration to produce a comprehensive guide to the rewriting of history, a desire to create an all-encompassing narrative with which one's life is explained. What do the mechanics of such an endeavour look like? The title plays with the notion of autonomy and our capacity to re-evaluate, redefine or re-map the world.

Investigating the potential for independent thinking and possibilities for autonomous action, the works selected for the exhibition focus in many cases on the abuse of power, where the control of history may be a strategic practice by governmental or other agencies. In other works it seems that developing a critical audience is a priority. Some real interventions are suggested, and happily we do not always have to postpone our self-made liberation to a later date.

The first draft of the guide is ready!

The artists describe their works in the exhibition (edited to a short version):

Nota: www.sparwasserhq.de
_READMORE (3841 bytes más) 86 Comentarios Enviar esta historia a un amigo Versión imprimible Versión en PDF

Presentación / Presentation: The Speculative Archive
Enviado por editor en Lunes, 06 Septiembre, 2004 - 02:20 (5190 lecturas)
Tema Archivo Autor/Author Archive
Archivo Autor/Author Archive www.speculativearchive.org

The Speculative Archive works with existing collections of historical records to produce new documents. Current research focuses on state secrecy as a memory practice and its effects on contemporary political dynamics. Speculative Archive projects have appeared as installations, presentations, and single-channel video. The Archive was founded by Julia Meltzer and David Thorne in 1999.

_READMORE (534 bytes más) 65 Comentarios Enviar esta historia a un amigo Versión imprimible Versión en PDF

Presentación / Presentation: Object and memory
Enviado por editor en Viernes, 07 Mayo, 2004 - 01:46 (5348 lecturas)
Tema Coleccionismo
Coleccionismo The exhibition Object and Memory—to be held at the Frederic Marès Museum—seeks to promote reflection on the human need to preserve the memory of the past.

When: From 20/05/2004 to 26/09/2004
Where: In the city > Frederic Marès Museum
This need is evident in a series of objects that can be traced to or have come into contact with certain individuals or circumstances. The associations that these objects embody and their power to evoke means that they can act as links between the present and past, and keep alive the memory of the individuals or circumstances to which they are connected.

These objects of memory have been collected in all historical periods and all cultures. It is probably in the

_READMORE (1320 bytes más) 63 Comentarios Enviar esta historia a un amigo Versión imprimible Versión en PDF

Presentación / Presentation: Objeto y memoria
Enviado por editor en Viernes, 07 Mayo, 2004 - 01:43 (5284 lecturas)
Tema Coleccionismo
Coleccionismo Con el título Objeto y Memoria, el Museo Frederic Marès presenta una exposición cuyo objetivo es reflexionar en torno a la necesidad humana de preservar el recuerdo del pasado.

Cuándo: Del 20/05/2004 al 26/09/2004
Dónde: En la Ciudad > Museo Frederic Marès

Ello se hace visible en un conjunto de objetos que, o bien porque proceden de él directamente o bien porque han permanecido en contacto con determinadas personas o circunstancias, mantienen viva su memoria gracias a su poder evocador que permite conectar el presente con el pasado.



_READMORE (1423 bytes más) 69 Comentarios Enviar esta historia a un amigo Versión imprimible Versión en PDF

Presentación / Presentation: Welcome to The Aerial Reconnaissance Archives
Enviado por editor en Miércoles, 25 Febrero, 2004 - 07:20 (5480 lecturas)
Tema Memoria Guerra/War Memory
Memoria Guerra/War Memory During World War II photographic reconnaissance played a major part in the intelligence war. The advanced photographic techniques developed gave intelligence officers the ability to view the enemy's activities in 3D, and make highly accurate assessments. Discover a new way of looking at our history and our future at evidenceincamera.

Evidenceincamera.co.uk has been created by The Aerial Reconnaissance Archives (TARA), at Keele University. We are an official place of deposit for The National Archives.


Nota: http://www.evidenceincamera.co.uk/
_READMORE (4361 bytes más) 57 Comentarios Enviar esta historia a un amigo Versión imprimible Versión en PDF

Presentación / Presentation: Fall 2003 Genocide Studies Program seminar series
Enviado por editor en Jueves, 11 Diciembre, 2003 - 11:04 (5211 lecturas)
Tema Memoria construída/Memory Construction
Memoria construída/Memory Construction Unless otherwise noted, seminars are held Thursdays, 2:30 - 4:20 PM, ISPS conference room,
77 Prospect St., cnr. Trumbull St., New Haven
NOTE NOVEMBER 20 SEMINAR IS SCHEDULED 2:30 TO 4:20

September 18

Philip Pomper, History, Wesleyan University
From Russian Revolutionary Terrorism to Soviet State Terror

September 25 Omer Bartov, History, Brown University
Nazi State Terror and Contemporary Global Terrorism: Continuity and Differences
October 2 Rona Fields, Psychologist, Washington D.C.


_READMORE (1695 bytes más) 74 Comentarios Enviar esta historia a un amigo Versión imprimible Versión en PDF

Presentación / Presentation: Inauguración Daniel García Andújar en Museu Comarcal de la Garrotxa
Enviado por editor en Jueves, 11 Diciembre, 2003 - 10:32 (5227 lecturas)
Tema Arte/Arts
Arte/Arts El ciclo Dimensiones Variables es un proyecto que pretende explorar la paradójica inclinación que afecta a ciertas prácticas artísticas contemporáneas, las cuales parecen debatirse entre dos territorios de interpelación en apariencia antagónicos: por una parte, el impulso de acotar el espacio social para analizar sus estrategias, posicionarse respecto a sus dinámicas y actuar de manera enfrentada dentro de él; por otra parte, la variabilidad inevitable a la que queda expuesto este mismo objetivo, el sentido, necesariamente restringido y parcial, implícito en cualquier tipo de acotación.


_READMORE (3133 bytes más) 80 Comentarios Enviar esta historia a un amigo Versión imprimible Versión en PDF

Presentación / Presentation: Total Work. Sala Montcada, Fundació La Caixa (Barcelona) 15 de octubre al 7 de diciembre de 2003. Una propuesta de Montse Romaní
Enviado por editor en Jueves, 13 Noviembre, 2003 - 05:23 (4945 lecturas)
Tema Archivo Autor/Author Archive
Archivo Autor/Author Archive Montse Romaní

En los últimos años, el concepto de trabajo ha sufrido una serie de transformaciones que han fomentado un proceso de precarización laboral y, en consecuencia, han incrementado las diferencias sociales y económicas.
Durante este tiempo, hemos visto como el modelo de trabajo fordista, vinculado tradicionalmente a la estructura fabril, a la producción en cadena, y determinado por unas unidades de tiempo, lugar y acción fijas, ha sido relevado por un nuevo modelo de producción llamado inmaterial. Este modelo, desarrollado gracias a la implantación y el uso de las nuevas tecnologías de la comunicación y a la conversión de la industria tradicional en una economía prácticamente de servicios, ha conllevado una nueva actitud posfordista caracterizada por el hecho de que buena parte de las capacidades que hasta ahora se consideraban exclusivas de

_READMORE (5617 bytes más) 81 Comentarios Enviar esta historia a un amigo Versión imprimible Versión en PDF

Presentación / Presentation: Portal del Exilio
Enviado por editor en Domingo, 09 Noviembre, 2003 - 02:40 (6092 lecturas)
Tema Guerra Civil Española/Spanish Civil War
Guerra Civil Española/Spanish Civil War Aunque a lo largo de la historia de España ha habido numerosos exilios por razones políticas, el exilio trágico por antonomasia, por encima de todos los demás, ha sido el provocado por la guerra civil de 1936-1939.

La imagen de la última salida, la larga fila de fugitivos llenando las carreteras catalanas hacia la frontera francesa, es la imagen de la mayor tragedia padecida jamás por "una de las dos Españas", expulsada de su patria, aterrorizada por las noticias que llegaban de la feroz represión de los vencedores.



Nota: http://www.portaldelexilio.org/
_READMORE (3957 bytes más) 58 Comentarios Enviar esta historia a un amigo Versión imprimible Versión en PDF

Presentación / Presentation: V E R B I N D I N G E N / J O N C T I O N S - 7
Enviado por editor en Domingo, 09 Noviembre, 2003 - 02:31 (5640 lecturas)
Tema Culturas de Archivo/Archive Cultures
Culturas de Archivo/Archive Cultures
ARCHIVER/EN - DECONSTRUCTI/E/ON - CUISINE INTERNE - INTERNE
KEUKEN - PERFORMATIVITE/IT
--------------------------------------------------F E S T I V A L - N° 7

B R U S S E L

20 N O V - 06 D E C 2003

http://www.constantvzw.com/vj7

K E Y W O R D S :
Autonomy, circulation, technology, thread, code, soldering, copyright,
copyleft, ownership, sharing, theft, gift, exchange, formal, informal,
poetry, literature, rhyme, function, object, compilation, recipe, cooking,
internal, externalities, loop, test, logic, coherence, corruption,
database, graphics, dependence, interdependencies, bookstore, library, bag,
kit, to survive, to live, to fly, interface, ease, password, authorisation,
transgression, intrusion, rootkit, abstraction, representation, body
movement, performance, browsability, ergonomics, usability, language,
format, formatting, to format, form, prose, conference, link, clip,
metempsychosis, soul, body, performance, performativity.

_READMORE (2692 bytes más) 65 Comentarios Enviar esta historia a un amigo Versión imprimible Versión en PDF

<< 1 2 3 4 >>


Centro de Fotografia UVFundacio tapiesPatio HerrerianoMCjcylTechnologies To The People

This web site was made with PostNuke, a web portal system written in PHP. PostNuke is Free Software released under the GNU/GPL license.
You can syndicate our news using the file backend.php